1. HAFTA · KARAKTER
19 KASIM 2024 SALI, 20:30
Giriş
- Neden “yaratıcı yazarlık”? Var mı böyle bir şey?
- Yaratıcılık ve Yazarlık kavramları neden bir arada?
- Kurgu ve kurmaca tanımlamaları.
- Kurmaca yazarken “işlev”in önemi.
Karakteri Yaratmak
- Temel tanımlar.
- Hikâyede karakterler ne içindir? Peki neler karakterler içindir?
- Karakter ve kurmaca unsurlarının ilişkisi.
- Kahramanın Yolculuğu: Mitoloji, efsaneler, destanlar bize ne anlatıyor?
- Karakterin, çağıyla ilişkisi ve çağını aşan karakterler…
Karakteri Geliştirmek
- Karakteri netleştirmenin incelikleri: Alametifarika, misyon, işlev.
- Snyder’ın O Kediyi Kurtar örneği.
- Gerekli ve gereksiz tasvirler.
- Arka plan hikâyesini oluşturmak ve kullanmak.
- Karakterin söz algoritması.
- Karakteri klişelerden kurtarmak.
- Karakteri yazardan kurtarmak.
- Jung’un Psişe yapısı ve bir kurmaca yazarı olarak ondan faydalanmanın yolları.
2. HAFTA · DRAMATİK YAPI: HİKÂYE · OLAY ÖRGÜSÜ · ÇATIŞMA
26 KASIM 2024 SALI, 20:30
Hikâye ve Olay Örgüsü
- Hikâye ve olay örgüsü ilişkisi.
- Olay örgüsünün temel işlevi.
- Diğer kurmaca unsurlarıyla ilişkisi.
- Merak, arka plan hikâyesi, sürpriz ve geri sayım.
Çatışma
- Kurmacanın süper gücü: Çatışma.
- Çatışma nedir, nasıl ve neden yaratılır, türleri ve seçimi nasıl olmalıdır?
- Kurmaca unsurlarının dinamosu olarak çatışma.
- Dramatik yazı, dramatik yapı; temel kavramlar.
- Türler arası yaklaşımla dramayı anlama: Tiyatro, senaryo, roman ve öykü.
3. HAFTA · ANLATICI· BAKIŞ AÇISI
3 ARALIK 2024 SALI, 20:30
- Temel anlatıcı tipleri
- Temel bakış açıları
- Anlatıcı tipi ve bakış açılarının işlevleri nedir, nasıldır?
- Hikâye için en doğru anlatıcıyı ve bakış açısını seçmek.
- Bir veya birden fazla anlatıcı ve bakış açısı kullanmak
- Sık karşılaşılan sorunlar ve çözümleri.
4. HAFTA · DİYALOG · MONOLOG · BİLİNÇAKIŞI
10 ARALIK 2024 SALI, 20:30
- Temel kavramlar: Diyalog, monolog, bilinçakışı.
- Diyaloğun işlevi nedir?
- İyi bir diyalogun ve monologun özellikleri -tabii kötü olanların da…
- İki kişiden daha kalabalık sahnelerdeki konuşma akışı: Hatalar ve püf noktaları.
- Diyalog ve monologların işlevsel biçimde kullanılması ve akışa yedirilmesi.
- Senaryo yazma yöntemleri, öykü ve roman yazarına ne mesaj veriyor?
- Yazarın sesi ile karakterin sesini ayırabilmek.
- Karakterin cümle algoritması.
5. HAFTA · BİR YAZARIN BİLMESİ GEREKEN TEMEL DİLBİLGİSİ KURALLARI
17 ARALIK 2024 SALI, 20:30
Temel çerçeve:
- Ne kadar dilbilgisi, ne için dilbilgisi?
- Kurmacanın başarısı dilbilgisiyle sınırlandırılabilir mi?
- Hataların kaynağı.
Şahıslar ve Kipler ile Anlatıcı ve Zaman İlişkisi
- Temel tanım ve bilgiler.
- Hikâyeyi kim, nasıl anlatacak?
- Şahıs eklerinin anlatıcıya ve bakış açısına yüklediği işlevler ve anlamlar.
- Hikâyenin gözü: Şahıs ekleri.
- Hikâyenin zamanı: Kipler.
- “Görülen, duyulan, rivayet edilen” ifadeleri hikâyeye ne verir?
Fiil Çatıları
- Temel tanımlar ve bilgiler.
- Çatıları bilmek ne işimize yarayacak?
- Çatılar nasıl gözetilir, takip edilir?
- Karakterler ve eylemleri: Özne-yüklem ilişkisi ve özne-nesne ilişkisi.
Sözdizimi
- Sözdiziminin esasları: Cümle yapısı, niteleyen-nitelenen ilişkisi.
- Sözdiziminin işlevi: Doğru “ses”i çıkarmak, konu ve anlam bütünlüğü kurmak, anlaşılır olmak.
- Düzyazıda ritim: Neden ve nasıl?