15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 0 4000 1 0 horizontal https://atolye.kalemkahveklavye.com 0 0

Yazıda Ses ve Anlam: Temel Dilbilgisi · Atölye

Yazıda Ses ve Anlam atölyesi, dilbilgisi kitabını ezberletmek yerine hataya en sık düşülen temel konuları az teori ve bol örnekle anlatmayı amaçlıyor.

Fikri ve duyguyu en doğru yoğunlukta ve biçimde yazıya dökebilmek için gereken esasları, güncel dil ve ifade kurallarına göre anlatan atölye, ağırlıkla kurmaca örnekleri üzerinden gitse de kurmaca dışı yazanlar için de önemli ipuçları sunuyor.

Yazar ve editör Koray Sarıdoğan’ın hazırladığı atölye, üç hafta boyunca her biri en az iki saat sürecek üç oturumdan oluşacak ve ZOOM üzerinden online yapılacak.

Bu Atölye Kimler İçin?

  • Roman, öykü, deneme, makale gibi türlerde kalem oynatanlar
  • Kendi sesini oluşturmak için dilin imkânlarını daha doğru kullanmak isteyenler 
  • Dilbilgisinin esaslarını sıkıcı, teorik, karışık anlatımdan uzak öğrenmek isteyenler
  • Gerek yazım ve noktalama, gerek ifade konusunda sorun yaşayanlar
  • Fikirlerini, duygularını yazıya aktarırken doğru biçimi bulmakta zorlananlar
  • Yazdıklarının tekrar okuma, denetleme ve düzenleme süreçlerini kendi metinlerine objektif bir gözle bakarak tamamlamak isteyen yazarlar, yazar adayları

DERSLER

  • Dersler asgari 2 saat, azami 3 saat sürer. Her saatin sonunda 7 dakika mola verilir.
  • Her dersin sonunda soru-cevap payı bırakılır.

YAZIDA SES VE ANLAM ATÖLYESİ · DERS İÇERİKLERİ

1. HAFTA

GİRİŞ:

  • Dilbilgisi: Ne kadar, ne için?
  • Dilbilgisi bilmeden kurmaca yazılamaz mı?
  • Hataların kaynağı.

ŞAHISLAR VE KİPLER ile ANLATICI VE BAKIŞ AÇISININ DANSI

  • Temel tanım ve bilgiler.
  • Hikâyeyi kim, nasıl anlatacak?
  • Şahıs eklerinin anlatıcıya ve bakış açısına yüklediği işlevler ve anlamlar.
  • Hikâyenin gözü: Şahıs ekleri.
  • Hikâyenin zamanı: Kipler.
  • “Görülen, duyulan, rivayet edilen” ifadeleri hikâyeye ne verir?
  • Sık karşılaşılan sorunlar ve çözümleri: Okura hitap etme, yazarın kendini gizleyememesi, didaktik olma, mesaj verme sorunları…

FİİL ÇATILARI

  • Temel tanımlar ve bilgiler.
  • Çatıları bilmek ne işimize yarayacak?
  • Çatılar nasıl gözetilir, takip edilir?
  • Özne-yüklem ilişkisi: Kimin neyi yaptığını veya kime yaptırdığını bilmenin ve bilmemenin yazıdaki ve hikâyedeki işlevi.
  • Özne-nesne ilişkisi: Hikâyede eylemler ve sonuçları, doğru nesneyi işaret etmek ve nesneyi kaçırmamak.

2.HAFTA

CÜMLEDEN PARAGRAFA SÖZDİZİMİ:

  • Sözdiziminin esasları: Cümle yapısı, niteleyen-nitelenen ilişkisi
  • Sözdiziminin işlevi: Doğru “ses”i çıkarmak, konu ve anlam bütünlüğü kurmak, anlaşılır olmak
  • Yanlış anlaşılmış bir yöntem olarak “bilinç akışı”: Ani zik zaklar, anlam ve duygu dağınıklığı, satırlarda savrulmak.
  • Düzyazıda ritim: Neden ve nasıl?

3.HAFTA

EN SIK YAPILAN DİLBİLGİSİ HATALARI

  • Dil, yazım, ifade, üslûp, noktalama açısından en sık karşılaşılan hatalar, sebepleri ve çözümleri.
%d blogcu bunu beğendi: